Tuesday 20 September 2011

~~ AidilFitRi 2011 ~~


Raya oh Raya.. sebelum terlambat aku nk ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat korang sumer.. hari ni dah 20 September 2011, ntah brape syawal dah la.. tapi aku nk share jgk la serba sdikit pasal kisah raya aku tahun ni.. 
Ni la serba sedikit ceritera kotak hatiku untuk raya .. heeee  ~~


SEBELUM RAYA

(Baju Raya)

Hah.. tiap2 tahun bj raya mesti jadi poblem bg lelaki bujang mcm aku ni, bukan ape la kan, dah la bujang,pastu student lg.. mana la ada masa nk g survey2 beli kain bj melayu untk g tempah.. so, beli yg da siap jer laa.. ma aku nk tlg belikan tp biasa ar ego laki, " xpela ma,ore beli sendiri laa nt".. tu baru ego nyer pblm, tmbh lg dgn sikap suka tangguh, "nt nk dekat raya beli laa.. leksss luuu" .. last2, bila da tgl 2 hari nk raya, baru la gelabah nk g cari baju raya kat Bandar Kota Bharu.. cari punya cari,, xde saiz laa.. x kena warna tema laa.. waaaaaa.. hbs laaa.. x raya aku mcm ni.. last2, dok syok jln2 tuh, nmpk la 1 kedai, tgk ada jual baju warna kuning muda, saiz M ada.. cantekkkk.. amik truss laaa .. jgn tangguh lg, kang x raya kang.. kehkeh


(Mercun Bola)


aku rasa,kalau raya xde bunyi mercun, mcm x sempurna jer raya tu.. kan2?? heee..  bila aku nk balik cuti raya, adik aku mesti tnya "apik beli doh ker bunga api dgn mercun?? " .. hah,tu la ayt adik bongsu aku slalu tnya.. aku x de la beli mercun yg kuat2 tuh, beli bunga api dgn mercun kecik2 jer.. kehkeh.. xmo la kasi adik aku putus jari lak.. (^_^)


(Ketupat Dakap)


Ni salah 1 menu utama wajib bg family aku untk raya.. Tradisi turun temurun fmly belah ayh aku, kami akn masak "Ketupat Dakap" untk mkn pg raya.. Selain ketupat dakap,ada jer lg jenis2 ketupat len mcm ketupat daun palas ker, ketupat nasi ker.. tapi kami org kelate lg suka ketupat dakap , kasi cicah dgn air nise (air gula melaka) or makan dgn rendang.. fuhhhh.. sedap2 .. heee~~

SYAWAL 

(Bergaya lps semayang raya)


Tahun ni family aku sambut 1 syawal kat rmh kami di Kota Bharu.. So, mcm bese la, ayh aku suka g semayang raya kat masjid Tok Guru Nik Aziz di Pulau Melaka.. alang2 dah dekat dgn rmh kami.. heee~~  p/s:pic kat atas tuh pic aku dgn kete rasmi Tok Guru Nik Aziz (MB Kelate) ..


(Bersalaman dgn Abah)

(Mintak ampun Ma)

(Paw duit raya dari adik..heee)


Haa.. yg popuan ni adik aku, aku ank sulung,dia ank no 2.. tapi yg menjeleskan aku, dia da dapat kasi duit raya kat parents aku n adik beradik dia.. nak wat mcm ne kan, dia da keje da.. as a Sales Assistant di Brunsfield Group.. aku masih belajar, so x dpt ar kasi duit raya lg.. kehkeh .. tgu nt January 2012, aku grad n next raya ley ar aku kasi duit raya lak.. hehe .. InsyALLAH ~~

(Family Photo)

(Raya d rmh ecah)
Sebelum bertolak balik kg, aku sempat lg g beraya kat rmh kwn2.. salah 1 nyer rmh Ecah(bkn nama sbnr) .. lama jgk x jmpa dgn minah ni,so g je la rmh dia da alang2 raya kan.. heee~~


Lps zohor, aku n family pn bertolak la ke kmpg di Kuala Krai, on d way tuh singgah dlu raya kat rmh pak cik kat Alor Hijau,lps tu singgah lak kat rmh Atuk Saudara kat Kampung Paloh Rawa,sambil2 ayh aku nk amik kambing nk bakar BBQ mlm nt.. ada family gathering kat kg aku  so plannyer nk wat BBQ kambing,ayam,etc~~

(Rmh Pak Cik Nasa)


(otw ke Paloh Rawa)

(Rmh Tok Dor)

(Rmh Tok Tua)

(Kambing Golek)

(BBQ Ayam)


Dlm jam 11, sume da kenyang mkn, sonok jgk ar sbb mostly sume  family  adik beradik sebelah abah gather kat rmh arwah nenek tu.. heee.. senget sebelah smpai rmh kayu tuh.. hahaha

SYAWAL 


Bgn2 jer, aku br teringat yg aq lupa bawa seluar pnjg , sbb masa blk kmpg semalam aku pakai bj melayu lg, so lupa lak nk bawa seluar jeans aku tuh.. so pttnye pg raya ke 2 ni aku n family akn g ziarah kubur arwah atuk n nenek ..x kan aku nk g kubur pakai bj semalam yg dah kotor tu kot.. last2 aku decide x mo g la, aku nk cabut balik rmh aku amik sluar jeans tuh .. n bertolak terus ke Besut(kmpg belah mak aku) .. so raya kali ni x sempat nk ziarah kubur arwah atuk & nenek.. huuu...

Raya ke 2 ni aku x snap pic sgt sbb malas.. lgpun x meriah mana pon raya ke 2 ni.. g jln2 rmh mak cik/pak cik kat besut tu jer.. heee~~

Haa.. sbnrnya aku plan nk g raya kat rmh kwn aku (Cik Cunyo) sbb rmh dia kat besut ni jgk, tp cancel sbb dia g beraya rmh kwn dia.. melepas aku nk mkn sate.. kehkeh..

Ptg raya ke 2, kami sekeluarga pun blk la ke rmh kami di Kota Bharu ~~

SYAWAL

Sbnrnya raya ke 3 ni, ma aku plan nk wat open house, siap tempah nasi dagang lg.. So, pg raya ke 3, aku pn bawa la ma aku g rmh mak cik yg wat nasi dagang tuh.. punya la excited bawa 2 bekas besar nk isi nasi dagang n lauk pauk.. punya la susah nk cari rmh mak cik tuh sbb 1st time g rmh dia ni.. smpai2 jer kat rmh mak cik tuh, ada bnda kurang menyenangkn jd.. ada ke patut mak cik tuh lupa tempahan kami.. adooiii.. tension kami ank beranak.. ada ke patut mcm tu , last2 kami pun pi la beli ayam n brg2 untk masak nasi minyakk.. kesian ma 
aku.. cessss ~~






Syukur Aidilfitri kali ni kami sekerluarga dpt beraya bersama2, semoga tahun depan dpt lagi aku bertemu dgn Ramadhan & Syawal bersama2 dgn family aku.. aminnnn ~~~ 

No comments: